بصیرت و جنگ نرم بــــصــــیــــرتــــ و جــــنــــگــــ نــــرمــــ مهدي عليخاني صدر در سلسله نشستهاي تخصصي بررسي و تبيين حماسه 9 دي در وزارت كشور گفت : براي بررسي و تبيين كارشناسي حادثه عظيم 9دي88، بايد ابتدا نگاهي هرچند گذرا به واقعه جانگداز و درس آموز عاشوراي سال 61هجري داشته باشيم. ادامه مطلب ... صديقي همچنين يادآور شد: اين معجزه ، كرامت و عنايت امام زمان و تجلي ايمان مردم بود كه در روز 9 دي بدون كمترين هزينه اي بساط جنگ نرم را جمع كرد و براي هميشه در جامعه فتنه و فتنه گر منزوي شد. ادامه مطلب ... قدرت نمایی رسانههای داخلی در مقابله با هجمه خبری جنگ نرم، پرهیز از انحراف و یا جو زدگی رسانههای داخلی در مقابله با بحرانهای زودگذر و موضعگیری و اقدام به موقع و یکپارچه در مقابله با جنگ نرم از وظایف مهم رسانهها میباشد. ادامه در ادامه ادامه مطلب ... سنندج - خبرگزاری مهر: حماسه نهم دی ماه و حضور عاشورایی مردم حماسه ساز و ولایتمدار ایران اسلامی در راهپیمایی 9 دی ماه 1388 نقطه عطفی در تاریخ انقلاب و برگ زریّن دیگری در افتخارات مرد و زن ایرانی به حساب می آید. حماسه 9 دی نماد عزّت، استقلال و بصیرت مردمی است که تا پای جان برای حفظ اصول اسلام و آرمانهای انقلاب ایستاده اند و با صدای رسا اعلام کردند که اگر دشمن در برابر دین آنها بایستد در برابرتمام دنیای آنها خواهند ایستاد. هر چند تحلیل واقع بینانه و احصاء دستاوردها و ارمغان های این حماسه بزرگ نیازمند فرصت و دقت بیشتری است، اما در این مختصر به 9 دستاورد مهم حماسه بزرگ نهم دی 88 پرداخته می شود. 1. انقلاب اسلامی انقلابی عاشورایی است، انقلابی برگرفته از مطالبات دینی، شعارهای معنوی و شعورهای متأثر از دینداری و دغدغه های اخلاقی، انقلابی که با الهام از نهضت خونین حسینی و به رهبری مردی از تبار پاکان، سلاله رسول الله(ص)، بزرگ مرجع عالیقدر، حضرت امام خمینی (ره) آغاز شد و با همان مطالبات، شعارها و شعورها پیروز گشت و استمرار پیدا کرد. حضور حماسی مردم در راهپیمایی 9 دی سال 88 یک بار دیگر خاستگاه عاشورایی و ماهیت معنوی انقلاب را یادآور شد و پس از 30 سال به جهانیان و عوامل بیخرد و کم فهم دشمن و فتنه گران داخلی و خارجی ثابت کرد که هنوز هم انقلاب و مردم انقلابی، خون حسین، پیام حسین و مرام را حسین (ع) در بند بند وجود و لحظه لحظه عمر خویش حفظ نموده و هر لحظه که احساس وظیفه کنند با همان شور حسینی به میدان آمده و توطئه دشمن و فتنه فتنه گران را به خودشان بر می گردانند.
2. ولایت فقیه رکن رکین و عمود خیمه انقلاب است، مردم در طی سالهای انقلاب جایگاه رفیع و نقش کلیدی ولی فقیه را در هدایت سکان انقلاب در امواج سهمگین و طوفان های مهیب بارها و بارها تجربه کرده اند، آنان به درستی تضعیف جایگاه ولایت فقیه را تضعیف ولایت معصومین (ع) و اطاعت از ولی امر را اطاعت از خدا، رسول خدا و ائمه (ع) می دانند و بدان پایبندند، عشق به ولایت عشق به خداست و عشق به خدا کلید سعادت دنیا و آخرت است. فتنه گران به زعم خود پنداشتند با جوسازی، بی خردی، غوغاسالاری و اتهام تقلب نسبت به انتخابات و جسارت به مقام شامخ ولایت به اهداف پلید خود خواهند رسید اما آنچه اتفاق افتاد زلزله مهیبی بود که در کانون اصلی فتنه گران واقع شد و مردم ولایتمدار در یوم الله 9 دی با بیعت مجدد با رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای و آرمان های امام راحل (ره) گور فتنه و فتنه گران را کندند و آنان را به زباله دانی تاریخ فرستادند. حماسه نهم دی خط بطلانی شد بر پندارهای غلط و خیالهای باطل کسانی که تصور می کردند که رهبری از پشتوانه مردمی برخوردار نیست و با همین توهم تمام توان خود را در شکستن خیمه انقلاب بکار بردند. اما زهی خیال باطل، امت حزب الله یک بار دیگر اعلام کرد که همچنان سرباز ولایت بوده و در این راه کوچک ترین تردیدی به خود راه نخواهد داد.
3. حماسه 9 دی تمام محاسبات دشمن را به هم ریخت، دشمن در جریان انتخابات دهم ریاست جمهوری با استفاده از بغض، کینه و بی بصیرتی برخی عوامل داخلی تمام عِدّه و عُده خود را جمع کرد و با عقبه ای بسیار حساب شده و برنامه ریزی شده وارد صحنه شد تا نقشه های شوم خود را عملی کند. اما سیل خروشان مردم آنان را زمین گیر ساخت و اقتدار و محبوبیت نظام اسلامی بار دیگر را به رُخ جهانیان کشید.
4. نهم دی ماه نمایش بصیرت انقلابی مردم بود. بصیرتی که غبارها و نقاب ها را کنار زد و چهره واقعی مدعیان و فتنه گران را نشان داد، چهره کسانی که به خاطر رسیدن به قدرت از هیچ تلاشی حتی ضربه زدن به ریشه های انقلاب و ارکان رکین نظام اسلامی دریغ نکردند. چهره کسانی که سال ها با نقاب انقلاب گری در صفوف مردم نفوذ کرده بودند و ولایتمداری را فقط در شعار و ظاهر و نه در عمل و رفتار از خودشان بروز داده بودند، یقیناً بزرگ ترین پیام حماسه نهم دی ضرورت بصریت مداری و پرهیز از غفلت بود.
5. یکی دیگر از دستاوردهای مهم نهم دی، انسجام، وحدت و یگپارچگی مجدّد مردم بود. به لحاظ شرایط خاص انتخابات دهم و تبلیغات و جوسازی گسترده و سوء تفاهمات ایجاد شده اختلاف، چنددستگی، مشاجرات و نزاع های فردی و اجتماعی صفوف متحد و منسجم مردم را به شدت تهدید میکرد و راهپیمایی نهم دی، نقش بسیار مؤثر و معجزه آسایی در پیوند دوباره دل ها و جانها ایفاء کرد و انسجام مجدد نیروهای انقلابی با محوریت ولایت فقیه و رفع کدورت ها و سوء تفاهامات ناشی از فتنه گری دشمن را به ارمغان آورد.
6. ملی گرایی کاذب، اصلاح طلبی دروغین و نفاق لطمه های بسیاری به پیکر انقلاب وارده کرده و استکبار جهانی را به نفوذ و رسوخ در بدنه انقلاب امیدوار کرده بود، اما با عنایت الهی و تدبیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب و حضور میلیونی مردم در نهم دی ماه آخرین میخ بر تابوت معاندان، منافقین و فتنه گران زده شد و مرگ قطعی آنان رقم خورد.
7. حماسه نهم دی پیام مهم دیگری داشت و آن زنگ بیدارباش خواص بود. انتخابات دهم به خوبی این مسئله را نمایان ساخت که سطح بصیرت توده مردم و عوام از بسیاری از خواص بالاتر است، در واقع فریادهای کوبنده مردم در راهپیمایی نهم دی تأکیدی مجدد بود به هشدارهای مستمر رهبر بیدار انقلاب مبنی بر هوشیاری و بصیرت خواص و نخبگان جامعه. رهبر معظم انقلاب بارها و بارها نقش و جایگاه و تکالیف نخبگان و خواص را گوشزد کرده بود. معظم له به خواص توصیه کرده بود که هر حرف، هر اقدام و هر تحلیلی که به دشمن کمک کند در مسیر خلاف ملت است. ایشان به خواص هشدار داده بودند که خیلی مراقب باشند، مراقب حرف زدن، مراقب موضع گیری کردن و ... ولی برخی از خواص در این امتحان مردود شدند و حضور آگاهانه مردم این زنگ خطر را به صدا درآورد.
8. فتنه 88 با بهره گیری از حمایت آشکار و علنی استکبار جهانی بخصوص آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی و تکیه بر امکانات رسانه ای مدرن و گسترده فضای یأس و ناامید ی را در میان انقلابیون و نهضت های مقاومت جهان حاکم کرده و نگرانی ها و دغدغه هایی را دامن زده بود، اما تجلی غیرت و بصیرت عاشورایی امت حزب الله در روز 9 دی تمامی نگرانی ها را برطرف ساخت و یک بار دیگر اقتدار معنوی نظام اسلامی در سطح بین الملل و امید و نشاط دوستداران انقلابی در سطح جهان را به ارمغان آورد.
9. دشمن پس از آنکه از مقابله نظامی و اقتصادی با نظام بهره ای نبرد به جنگ نرم روی آورده و مقام معظم رهبری نیز بارها با عناوین مختلف این مهم را یادآور شده و توجه همگان بخصوص مسئولان و نخبگان را به ضرورت هوشیاری در برابر جبهه فرهنگی معاند جلب نمود. فتنه 88 نمادی شفاف از سرمایه گذاری فرهنگی استکبار جهانی برای به زانو درآوردن نظام اسلامی با بهره گیری از عناصر داخلی بود ولی مردم با حضور آگاهانه و هدفمند خود پیام روشن و قاطع خویش را با صدای رسا اعلام نمودند که در جبهه فرهنگی نیز همچون سالهای دفاع مقدس، مقتدارنه، آگاهانه و با تجهیز سلاح ایمان، علم و بصیرت با محوریت ولایت فقیه از آمان ها و اصول اسلام عزیز و انقلاب اسلامی حراست نموده و این مسیر پر افتخار را تا فتح قله های فرهنگی و علمی جهان ادامه خواهند داد.
...................
مسعود صفی یاری
منبع:خبر مهر
اشاره ماهيت حماسه نهم دي ماه 88 نهم دي واكنش مردم به حرمت شكني در عاشورا چرا حرمت شكني در روز عاشورا جريان فتنه و مناسبت ها مناسبت هايي كه روشنگري كرد چرا اين چنين شد؟
'عليرضا ذاكر اصفهاني'، روز پنجشنبه درحاشيه بازيد از پروژه هاي مسكن مهر كاشان درگفت وگوي اختصاصي با خبرگزاري جمهوري اسلامي، اظهارداشت: مردم با حضوري قاطعانه وآگاهانه دراين روز حماسهاي آفريدند كه در تاريخ ايران اسلامي و جهان ماندگار شد. محمد مهدی تهرانی حماسه نهم دی نه از آن حیث که خروش اکثریت را به تصویر کشید و نه از آن حیث که همدلی و انزجار مردم از قانون شکنی ها را به نمایش گذاشت که به جهت خواستگاه حرکت و پویشی که ایجاد شد، درخور توجه و تامل جدی بود. تاریخ ایران مصافی دوباره را میان دو گفتمان تجربه کرد؛ دو گفتمانی که سال ها پیش با وجهی سنتی تر پنجه به پنجه هم انداخته بودند و یکی دیگری را به حاشیه رانده بود و این بار از پس تمامی این سال ها آن دیگری با چاشنی تکثّر به مصافی دوباره می شتافت تا باز هم در خروش ملت زمین گیر شود. عمق تحلیلی وقایع و رخدادها چیزی است که جز با سیر در پارادایم های فکری و چارچوب های هویتی و اجتماعی نمی توان به آنها دست یازید. سطح تحلیلی را سیاستمداران تازه کار می بینند و عمق تحلیلی را تحلیلگران کهنه کار؛ و از برآیند آن دومی است که می توان به واقعیات اجتماعی رسید و در عین تحلیل اتفاقات نیم نگاهی به آینده داشت. از آن هنگام که ایران با مقوله ای به نام تجدد آشنا شد، کم کم رنگ و بوی ملی گرایی کوچه و بازار شهر را گرفت. و این گونه بود که "روح قومی" و "هویت ملی" که تنها در ربط با نیازهای سیاسی و اجتماعی تعریف می شد و با دین نسبتی بنیادی نداشت، نهضت های مبتنی بر ناسیونالیسم را رقم زد؛ ناسیونالیسمی که حتی بعدها رضا شاه هم مروج آن شد تا در سیر تجدد مآبی راهی برای جایگزینی کلیسا بیابد. در مقابل اما این دینمداران بودند که از حوزه قد علم کردند تا مبتنی بر هویت ایرانی- اسلامی نهضتی نو را سازمان دهند. و آن روز ادعای ملیگرایی و وطنپرستی مغلوب ایدئولوژی دینی شد. پیشنهاد فراوان بود؛ می گفتند:«جمهوری ایرانی» اما امام فرمود:«جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد.» گوشت و استخوان مردم ایران با مفاهیم دینی پیوند خورده بود و درست به همین دلیل بود که آنان گفتمان دینی را پذیرفتند. به جهت فراگیری گفتمان دینی بود که در سال های مبارزه انتشار مقاله توهین آمیز در روزنامه اطلاعات علیه امام که یک "رهبر دینی" محسوب می شد، ماهها تظاهرات و راهپیمایی را به دنبال داشت. مردم قم، 19 دی 56 به صحنه آمدند و در چهلمین روزِ آنان نوبت به مردم تبریز رسید تا کشتار 90 مسلمان را محکوم کنند و به این ترتیب خروشی برخواسته از غیرت دینی که ریشه در خواستگاه گفتمانی مردم ایران داشت، شکل گرفت و به سرتاسر ایران رسید. چرخ زمان گشت و گشت و تکثّر و لیبرالیسم مفرط ضمیمه ملیگرایی پیشین شد تا "کثیری ملیگرایی" و "کثرت روح قومی" رقم بخورد. کسانی که این بار به میدان آمدند در یک چیز مشترک بودند و آن تکثّر یعنی نبود نقطه مشترک بود! این همه که رهاورد عصر فرامدرن تلقی می شود، نه هدف و آرمانی یکسان و نه اصولی ثابت که تنها اصل آزادسازی و رهایی را هدف می گرفت و این شاید تنها نقطه مشترک جریانی بود که ریشه گفتمانی اش را خواه ناخواه باید به ملیگرایی بازگرداند. سرمایه گذاری بر روی اقوام لر و ترک از سوی سبزها نه یک ضرورت و تاکتیکِ صرف در بازه تبلیغات انتخاباتی؛ که یک راهبرد مبتنی بر باور بود. آنچه در نهایت هم رقم خورد لشگرکشی کسانی بود که غیرت و غرورشان نه بر سر مسائل دینی و پایبندی های مذهبی که بر سر ملی گرایی و تکثرگرایی خدشه دار می شد! و این گونه بود که همان دو گفتمان رایج به مصاف هم رفتند و این بار نیز چون هویت عمومی مردم، هویتی ایرانی - اسلامی بود و خواستگاه دینی داشت، گفتمانی که دین را دغدغه و آرمان خود می پنداشت، غالب آمد. جنس خروش مردم در نهم دی ماه از جنس قیام دی 56 بود. هر دو خروش به حمایت از یک فضای گفتمانی شکل گرفت و خواستگاهی کاملا مشترک داشت. آن روز و در گرماگرم خروش ملت، بودند کسانی که هنوز گفتمان سکولار و آریایی خود را غالب می دانستند و یا حداقل آنکه درصدد تسری آن و جایگزینی اش به جای گفتمان دینی برمی آمدند. در آن جبهه نیز می شد چهره های معتقد به مذهب یافت؛ اما این ظاهر نبود که اهمیت داشت؛ بلکه میزان بهایی که به مذهب داده می شد، واجد ارزش بود.
و امروز باز مردم، جوانی و برنایی انقلابی را ثابت کردند که بر مبنای مفاهیم دینی و اصل ولایت فقیه و فرامین امام بنیان نهاده شده بود. مردم نشان دادند از همان چارچوب گفتمانی برخوردارند و نسبتی با تکثر لیبرال و ملی گرایی سکولار نداشته و ندارند. بیانیه میرحسین بعد از مصایب روز عاشورا اما اثبات کرد که او همان گونه که پنداشته می شد ریشه در همان حلقه ملی گرایان انقلابی دارد. خروش میرحسین از جنس خروش مردم نیست. دغدغه های او متعلق به گفتمانی است که بارها در برابر انقلابیون شکست خورده و آنچه در نهم دی گذشت واقعیتی است که اکنون او نیز مثل آن روز ملی گراها یا نمی خواهد و یا نمی تواند آن را بپذیرد. اکنون این واقعیت مسجل شده است که هر گفتمانی در ایران که خواستگاهی جز هویت ایرانی- اسلامی داشته باشد، محکوم به زوال و شکست است.آخرین مطالب آرشيو وبلاگ پيوندها
نويسندگان |
||||||
![]() |